AL-QUDDUS (Maha Suci)
Pegertian Maha Suci Allah ialah "tidak tercela pada Zat,Sifat dan perlakuanNya dan tidak pula berkurangan."Menyakini hal tersebut adalah wajib.Jika tidak maka tidak tercampur dalam kategori "beriman".
Beprasangka bahawa Allah itu ada sifat yang berlawanan dengan sifat kesempurnaan dan kesucianNya maka hal itu sebagai suatu tanda kekufuran.Misalnya seorang yang telah berdoa lama berdoa namun tidak juga berjaya,lalu timbul lah prasangka terhadapNya bahawa "Allah berlaku tidak adil kepada diriku" maka kalimat itu bererti sudah mengurangi sifat kesucian Allah swt.Hendaklah secepatnya memohonan keampunan kepadaNya dan akuilah bahawa kalimat itu sama sekali bukan dari dasar hatinya itu menjadi kenyakinan,bererti orang itu sudah kufur kepada Allah swt.
Dalam pengkajian ajaran Islam,dikenal satu displin ilmu yang dinamakan Ilmu Kalam.Ilmu ini khusus membahaskan tentang iman kepada Allah dan hal-hal yang bersangkutan denagan Rukun Iman yang enam pekara didasarkan pada nas dan dalil (naqal) serta akal.Dalam Ilmu Kalam di kenal apa yang dinamakan Ilmu sifat Dua Puluh yang mengungkapkan sifat-sifat Allah yang wajin (pasti) ada padaNya,sifat-sifat mustahil (tidak mungkin ada) dan sifat jaiz (sekehendakNya/semahu-mahuNya)
Ulama Ilmu Kalam menegaskan:
"Fardu'ain (kewajipan yang nyata) untuk setiap Muslimin dan Muslimat menyakini sekurang-kurangnya Dua Sifat Allah yang memang layak untukNya"
Pengertian "fardu ain"menunjukkan suatu kewajipan yang mutlak untuk mengetahui dan menyakininya.Kalau tidak bererti ucapan syahadat denagan ASYHADU ALLA ILAHA ILLALLAH (Tiada ada tuhan yang seharusnya disembah kecuali Allah) adalah tidak mempunyai nilai dalam kedosaan.Lain halnya terhadap terhadap mereka yang muallaf (perlu dijinakkan hatinya kerana baru memasuki agama Islam),tidak perlu dituntut pengerti an mereka secara terperinci tentang sifat-sifat Tuhan,tetapi mereka berkewajipan mempelajarinya.
Selanjutnya para Ulama menegaskan bahawa sifat-sifat Allah pada hakikatnya tidak terbatas.Hanya Allah sendiri yang lebih mengetahuinya.Sifat-sifat yang wajib bagi Allah (pasti ada padaNya) di solongkan dalam empat sifat:
1.JALAL - kemuliaan
2.JAMAL - keindahan
3.QAHHAR - keperkasaan
4.KAMAL - kesempurnaan
Selain itu ada pula pendapat bahawa manusia pada dasarnya terdiri dari dua unsur utama,iaitu unsur samawi adalah roh,dan unsur -ardli ialah tubuh (Unsur Samawi ialah unsur langit atau ketinggalan,unsur ardli ialah unsur-unsur keduniaan).Kedua-dua unsur ini berpadu dalam tubuh dengan sistem perpaduan yang sangat unik dan penuh misteri.Kalangan sufi menamakannya dengan istilah sir (rahsia).
Berhubung roh itu adalah unsur ketinggian,juga penuh dengn kekudusan,suci dan bersih menutut asalnya.Oleh itu ia menghajatkan kesucian sebagaimana asalnya itu.Nafsu keduniaan kadang kala mengheretnya ke bawah,hanya mementing urusan perut semata-mata,pemuasan nafsu syahwat dan hal-hal lain yang bertentangan dengan asalnya lathifah ketuhanan.
Rasullulah saw bersabda:
"Tiap-tiap anak dilahirkan suci."(Al Hadis)
Para sufi cenderung berpendapat bahawa "roh adalah urusan tuhan" sesuai dengan Al Quran surah Al Isra' ayat 75 yang berbunyi:
"Kalau terjadinya demikian benar-benarlah kata Kami akan rasakan kepadamu (seksaan) berlipat ganda di dunia ini dan begitu (pula seksaan) berlipat ganda sesudah mati dan kamu tidak akan mendapat seorang penolong pun terhadap Kami"
Memang pada hakikatnya tiada seorang manusia mana pun yang mampu membersihkan jiwanya,yang dapat membersihkannya hanya Allah swt.Tetapi pada segi lain,Allah menciptakan "usaha" si hamba pada takdirNya di "alam azali",yang dengan "takdir" itu si hamba "dimudahkan" olehNya melakukan usaha pembersihan Batin.
Maka dipandang dri segi "hakiki",benarlah pendirian Ulama Ahlul Kasyaf bahawa "pembersihan batin hanya dapat dilakukan oleh Allah Al Quddus pada hakikatnya".Rasulullah saw pada waktu diisrakkan dan dimikrajkan terlebih dahulu dibelah dada baginda lalu dibersihkan dengan air zam-zam sebagai satu pelembangan tentang pekara yang berkaitan dengan pembersihan batin.
Kepada manusia biasa,usaha pembersihan itu adalah disebabkan adanya kotoran-kotoran pada jiwa atau batin.Kotoran berupa sifat-sifat yang "tidak terpuji" (mazmumah),sifat-sifat riyak,sum'ah,takabbur dan ujub.Keempat sifat ini merupakan "penyakit batin yang paling besar dan memberbahayakan" di mana kalangan Sufi menyebutkan "syirik khafi" (syirik tersembunyi).Demikian pula kalangan Ahli Roh berkata sifat dan watak buruk yang ada pada diri manusia adalah merupakan kudis-kudis besar dan kecil,berbau dan bernanah,apabila ia keluar dari jasad,mengeluarkan bau yang busuk dan menjijikkan.Inilah yang dimaksudkan oleh Rasulullah "rabul khabitsah" (roh busuk).Tidaklah menghairankan bahawa roh yang penuh kudis-kudis bernanah itu merasa kesakitan,pedih peri yang luar biasa pada waktu keluar jasad,laksana seekor kambing hidup di siat-siat.
Pembersihan batin untuk para Nabi dan para Rasul ,khususnya peristiwa pembedahan dada yang dilakukan terhadap Rasulullah saw dapat dikatakan sebagai tindakan pencegahan sekadar menjaga kemungkinan datangnya hal-hal yang mengotorkan batin atau jiwa para Nabi dan para Rasul.Kerana berdasarkan beberapa dalil dan nas yang shahih,para Nabi atau para Rasul itu adalah "maksum" iaitu "terpelihara daripada dosa".Meskipun demikian,khususnya Rasulullah saw pernah juga melakukan "tahannuts" sebagai salah satu usaha untuk pembersihan jiwa atau batin.
Dalam rangka usaha pembersihan batin ini,umumnya dilakukan hal-hal sebai berikut:
1.KHAWAT. Dilakukan pada suatu tempat atas pertunjuk seorang mursyid,yang dalam hal itu diisi dengan amalan-amalan tertentu.
2.DZIKIRULLAH. Berzikir dengan konsentrasi,dengan menyebut LAA ILAHA ILLALLLAH,ALLAH-ALLAH yang di kalangan Ahli Tarekat di kenal dengan istilah "wuquful qalbi ma'allah" (konsentrasi hati dan fikiran dengan Allah,beserta Allah kerana Allah).Apapun yang dizikirkan serta jumlah berapa zikir-zikir itu di baca,disebut dan diingat,bergantung petunjuk dan mursyidnya.
3.BERPUASA (SHAUM) .Hikmah berpuasa sudah amat jelas.Mengosongkan perut dan menahan diri dari nafsu syahwatnmerupakan bahagisan yang tidak terpisah dari usaha pembersihan batin yang dimaksudkan ini.
4.BERJAGA MALAM (SAHRUL-LAYALI). Yang di maksudkan disni ialah melaksanakan "qiyamul-lail" (sembahyang malam) dengan zikir-zikir dan lain-lain sesuai dengan petunjuk guru.
Demikian yang dapat dicatatkan,hal-hal umumnya dilakukan dikalangan oleh kalangan kebatinan Islam.Pada pratiknyanya,banyak yang mengunakan itu untuk sesuatu kepentingan peribadi,pada hal ajaran pada asalnya adalah suatu ajaran yang bertujuan untuk menghilangkan noda-noda batin atau jiwa.
Menurut keterangan Syeikh Mahyuddin Ibnul 'Araby seprang Arif Waliyullah bahawa keempat hal tersebut diatas adalah termasuk "rukun untuk mencapai wali abdal".Rukun ertinya sendi,tanpa rukun-rukun itu jangan diharapkan untuk mencapai tingkat tinggi bagi orang yang berkeinginan kebersihan batinnya.Iman Ghazali r.a dalam kitab beliau KIMI'US SA'ADAH mengemukakan bahawa hati manusia adalah laksanakan lempangan besi yang hitam pekat.Tetapi apabila besi itu diasah setiap hari,pasti akan berkilat,sehingga mampu memancarkan bayangan dari luar.Hati yang bersih itu dapat menampung bayangan alam malakut yang disana terdapat Luh Mahfuzh.
Bila seseorang dah mencapai hal itu,beerti telah menerima sinar kesucian dari Allah Al Quddus,yang telah menembus jiwa,perasaan,akal, dan kemampuan manusia sehingga kan bergetarlah hati dan jiwanya dengan penuh kerinduan dan cinta kasih sayang yang dalam terhadap Allah Al Quddus,terbuka untuknya tirai-hijab alam semesta,rahsia-rahsia dan pengertian-pegertian yang amat halus tentang kebenaran amat jelas dan nyata baginya.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment